Budowa i zastosowanie samochodu osobowego
W budowie samochodu, bez względu na jego rodzaj i przeznaczenie, można rozróżnić dwie podstawowe części: podwozie i nadwozie. W skład podwozia wchodzą elementy umożliwiające poruszanie się pojazdu oraz kierowanie nim. Nadwozie zaś zapewnia komfort i warunki transportu osób lub przedmiotów.
Podwozie samochodu składa się z:
- silnika dostarczającego energię;
- układu chłodzenia, który chłodzi silnik, odprowadzając ciepło na zewnątrz;
- układu napędowego służącego do przeniesienia energii mechanicznej z silnika na koła pojazdu;
- układów nośnego i jezdnego, które łączą podwozie z nadwoziem; umożliwiają one również poruszanie się pojazdu po drodze;
- mechanizmów pozwalających na prowadzenie pojazdu po wybranej drodze i z określoną prędkością;
- instalacji elektrycznej.
Układ napędowy składa się:
- ze sprzęgła łączącego wał korbowy silnika z innymi mechanizmami napędowymi w samochodzie (skrzynią biegów);
- ze skrzyni biegów zbudowanej z kilku przekładni, które umożliwiają zmianę prędkości obrotowej elementów układu napędowego;
- z przekładni głównej zwiększającej moment obrotowy przenoszony ze skrzyni biegów na koła (najczęściej jest to przekładnia zębata);
-z mechanizmu różnicowego, który jest umieszczony między kołami osi napędzanej i umożliwia obracanie się tych kół z różną prędkością, na przykład podczas skręcania pojazdu.
- nadwozie: nadwozie samonośne • płyta podłogowa
- elementy zewnętrzne nadwozia: karoseria • błotnik • drzwi • pokrywa komory silnika • chłodnica samochodowa, maskownica (potocznie: grill lub atrapa) • listwy boczne • zderzak • hak • dach • szyberdach • dach lamelowy • lusterka boczne • szyby • szyby podgrzewane • wycieraczki • spryskiwacze • deflektor wiatrowy • spoiler
- elementy wnętrza: deska rozdzielcza • tablica rozdzielcza • przełączniki i regulatory • poduszka powietrzna • kierownica • fotele • pasy bezpieczeństwa • lusterko wsteczne
- podwozie: rama samochodu
- układ napędowy i układ przeniesienia napędu: sprzęgło • skrzynia biegów • reduktor terenowy • skrzynia rozdzielacza • wał napędowy • most napędowy • oś • półoś • piasta koła • koło • obręcz koła • opona • opona bezdętkowa • dętka • wentyl • pedał przyspieszenia • pedał sprzęgła
- układ hamulcowy: hamulec roboczy • pompa hamulcowa • wspomaganie • przewody hamulcowe • tarcza hamulcowa • bęben hamulcowy • klocki hamulcowe • hamulec awaryjny • zwalniacz
- układ kierowniczy: kierownica samochodu • kolumna kierownicy • wspomaganie kierownicy • przekładnia kierownicza • drążki • tempomat
- zawieszenie: amortyzator • sprężyna • resor • kolumna McPhersona • stabilizator • wahacz
- silnik: tłok • pierścienie tłokowe • korbowód • wał korbowy • głowica silnika • zawór • wałek rozrządu • blok silnika • tuleje tłokowe • turbosprężarka • łożysko • koło zamachowe • uszczelniacz
- układy silnika spalinowego: chłodzenia • doładowania • rozruchowy • rozrządu • smarowania • wtryskowy • wydechowy • zapłonowy • zasilający
- inne układy:
- instalacja elektryczna: alternator • prądnica • regulator napięcia • akumulator • układ wysokiego napięcia • świeca zapłonowa • świeca żarowa • stacyjka • sygnał dźwiękowy (potocznie: klakson) • oświetlenie • światła sygnalizacyjne • kierunkowskaz
- bierne: pasy bezpieczeństwa • napinacze pasów • poduszka powietrzna • kurtyna powietrzna • zagłówki • wzmocnienia boczne • strefy kontrolowanego zgniotu • klatka bezpieczeństwa • łamana kolumna kierownicy • szyby hartowane • szyby klejone • bezpieczne zderzaki • układy odcinające dopływ paliwa
- czynne: ABS • ASR • ESP • napęd na cztery koła
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz